Zajęcia korekcyjne w wodzie
Postęp cywilizacji poważnie zaburza naturalny rozwój człowieka. Brak w naszej kulturze nawyków sportowo-rekreacyjnych oraz nagminne korzystanie z telewizji i komputera oraz siedzący tryb życia maja swoje negatywne odzwierciedlenie w rozwoju młodzieży. Czasy nam współczesne domagają się szukania coraz to nowych i skuteczniejszych form usprawniania dzieci z wadami postawy.

Najmodniejszą obecnie formą jest gimnastyka korekcyjna tak modna w przedszkolach. Natomiast zbyt mało uwagi poświęca się korekcji wad postawy w środowisku wodnym. Pozytywne oddziaływanie wody na organizm człowieka jest powszechnie znane. Znane są korzyści wynikające z wykonywania ćwiczeń ruchowych w wodzie mających wpływ na rozwój fizyczny i psychiczny. Dlatego ćwiczenia w wodzie oraz pływanie korekcyjne powinno zajmować bardzo ważne miejsce w profilaktyce i jeszcze raz w profilaktyce oraz korekcji wad postawy.

Rodzicu pamiętaj lepiej przeciwdziałać niż leczyć.    
Wczep w swoim dziecku pozytywne wzorce przyjemnego i zdrowego spędzania wolnego czasu.

Jeżeli Państwa dziecko ma wadę postawy to nasze zajęcia są doskonałym uzupełnieniem zajęć korekcyjnych na lądzie. Rodzicu wady postawy nie należy lekceważyć, a zbyt późna wizyta u specjalisty może zakończyć się nawet operacją. Na naszych zajęciach ćwiczenia są dobrane odpowiednio do danej wady postawy, grupy są integracyjne.

Pływanie jest ważnym jak nie bardzo ważnym sportem w profilaktyce wad postawy u dzieci gdyż:
- powiększa pojemność oddechową płuc;
- wzmacnia ono gorset mięśniowy kręgosłupa;
- rozciąga przykurczone mięśnie;
- w okresie dojrzewania jest polecane przy ryzyku oraz istnieniu skrzywień kręgosłupa;

Główne ćwiczenia na zajęciach:

1)    prawidłowe oddychanie.

Ćwiczenia oddechowe są bardzo ważne w gimnastyce korekcyjnej, gdyż układ oddechowy decydująco wpływa na sprawność i wydolność naszej pociechy. Wady postawy prowadzą do upośledzenia sprawności, wentylacji płuc i wydolności organizmu. Należy pamiętać, że każda wada postawy występuje bardzo często w okolicach klatki piersiowej i zaburza sprawność oddechową.

Ćwiczenia oddechowe poprawią:
- wentylację oraz pojemności płuc;
- kształt klatki oraz jej ruchomość;
- zwiększają wydolność organizmu;
- usprawniają oddychanie oraz uczą prawidłowego oddychania;
- uspokajają organizm oraz uczą odpoczynku – zwłaszcza po intensywnym wysiłku fizycznym i przygotowują do dalszego wysiłku;

2)    Główny nacisk kładziemy na pływanie, gdyż przez kontakt z wodą w trakcie nauki lub doskonalenia pływania realizujemy założone cele korekcyjne takie jak:
- rozciąganie przykurczonych tkanek miękkich;
- korygowanie nieprawidłowego ułożenia poszczególnych segmentów ciała w warunkach odciążenia od ucisku osiowego;
- likwidacja dystonii mięśniowej przez rozciąganie mięśni przykurczonych i wzmacnianie w pozycji skorygowanej mięśni osłabionych
- wyrabianie gorsetu mięśniowego;
- doskonalenie koordynacji ruchowej;
- oddziaływanie na układ oddechowy przez zwiększanie ruchomości klatki piersiowej i pojemności życiowej płuc;
- zwiększenie ogólnej wydolności organizmu;

3)    Wykorzystanie stylów pływackich w korekcji wad postawy:

a)    styl klasyczny wykorzystuje się głównie w korekcji:
- wady postawy w okolicy odcinka lędźwiowego kręgosłupa np.: plecy wklęsłe, skolioza lędźwiowa;
- płaskostopie;
- kolan szpotawych.

b)    styl grzbietowy wykorzystuje się głównie w korekcji:
- kolan koślawych
- płaskostopia;
- wad postawy w płaszczyźnie strzałkowej np.: plecy okrągłe, wklęsłe i wklęsło-okrągłe;
- boczne skrzywienie kręgosłupa

c)    styl dowolny wykorzystuje się głównie w korekcji:
- koślawość kolan;
- płaskostopie;
wady postawy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa, w którym nie towarzyszą zmiany w odcinku piersiowym;

d)    styl motylkowy wykorzystuje się głównie w korekcji:
- płaskostopie;
- koślawość kolan;

 
 
 
                                                     2008 © hipcio.com.pl